Moje plíce

Buď cool a nehul aneb normální je nekouřit

Světový den bez tabáku vyhlašuje WHO každoročně od roku 1988 vždy 31. května. Každý rok má tento den i své téma, letošním tématem je „Ochrana dětí před vlivem tabákového průmyslu”. 


Nezisková organizace Moje plíce, z.s. se také aktivně připojuje k iniciativě Světové zdravotnické organizace.

 
Po dobu 30 dnů budeme prostřednictvím sociálních sítí šířit povědomí o škodlivosti kouření a nabízet pomoc těm, kteří chtějí přestat kouřit. Ambasador naší výzvy, známý umělec Tomáš Břínek (TMBK), který sám bojuje se závislostí na tabáku, se rozhodl s naší pomocí tuto závislost překonat. Zveme vás, abyste se připojili k naší iniciativě a pomohli nám šířit zprávu, že normální je nekouřit.


Vyzýváme všechny kuřáky, aby nepodceňovali závislost na tabáku a škodlivost kouření. Apelujeme na rodiče, aby byli dobrým vzorem pro své děti. Nekouření pozitivně ovlivní vztah vašich dětí k tabáku.

 
Připojte se k nám a společně pomozme chránit naše děti před škodlivými vlivy kouření i vlivem tabákového průmyslu.

Zásadní fakta o kouření a jeho dopadech v České republice

  • V České republice kouří přibližně 24 % populace, což představuje zhruba 2,4 milionu lidí.
  • Každoročně je v ČR diagnostikováno přibližně 6 500 nových případů rakoviny plic.
  • Rakovina plic je jednou z nejčastějších příčin úmrtí na rakovinu v ČR, přičemž každý rok na tuto nemoc zemře přibližně 5 500 lidí.
  • Přibližně 30 % dětí ve věku 13–15 let má zkušenost s kouřením. Průměrný věk, kdy děti začínají kouřit, je kolem 11–12 let.
  • Pasivní kouření je velmi nebezpečné a může způsobit vážné zdravotní problémy včetně rakoviny plic, srdečních chorob a respiračních onemocnění. Vystavení pasivnímu kouření zvyšuje riziko těchto nemocí nejen u dospělých, ale také u dětí, které jsou obzvláště zranitelné.
  • Kouření je závislost, kterou je nutno takto pohlížet a vyhledat odbornou pomoc. Jen málo kuřáků dokáže přestat bez pomoci odborníků, protože nikotin je extrémně návykový.
  • Tabák je škodlivý v jakékoliv podobě. Nebezpečí představují nejen klasické cigarety, ale i elektronické cigarety, zahřívaný tabák a vaping. Všechny tyto produkty obsahují škodlivé látky a mohou způsobit závažné zdravotní problémy.

Fakta o škodlivosti kouření, které ignorujeme

  1.  Kouření je hlavní příčinou vzniku rakoviny plic

  2. Kouření zvyšuje riziko vzniku rakoviny prsu, močového měchýře, slinivky břišní, ledvin a dalších typů rakoviny.

  3.  Kouření zvyšuje riziko infarktu, mrtvice a dalších kardiovaskulárních onemocnění.

  4. Kouření je hlavní příčinou vzniknu onemocnění CHOPN, která výrazně zhoršuje kvalitu života a je nevyléčitelná.

  5. Kouření negativně ovlivňuje plodnost u mužů i žen, zvyšuje riziko potratů a komplikací během těhotenství.

  6. Vystavení dětí pasivnímu kouření může způsobit vážné zdravotní problémy včetně astmatu a infekcí dýchacích cest.

Malý návod jak na odvykání kouření

  1. Stanovte si jasný plán:
    ◦ Vyberte si konkrétní den, kdy přestanete kouřit, a připravte se na tento den. Udělejte si plán, jak budete zvládat touhu po cigaretě a jak se vypořádáte se spouštěči.

  2. Změna prostředí:
    ◦ Zbavte se všech cigaret, popelníků a zapalovačů ve vašem okolí. Přizpůsobte své prostředí tak, aby vás nic nepřipomínalo kouření. Pokud jste zvyklí kouřit na určitém místě, změňte své návyky a vyhýbejte se těmto místům.

  3. Řekněte o svém záměru přátelům a rodině:
    ◦ Sdílejte svůj záměr přestat kouřit s přáteli, rodinou a kolegy. Požádejte je o podporu a pochopení. Vyhýbejte se situacím, kde vás mohou povzbuzovat k tomu, abyste si zapálili.

  4. Najděte nové aktivity:
    ◦ Najděte si aktivity, které vás zaměstnají a pomohou vám zvládat chuť na cigaretu. Mezi vhodné aktivity patří cvičení, procházky, čtení knih, luštění křížovek nebo sudoku, a učení se novým dovednostem či koníčkům.

  5. Vyhledejte odbornou pomoc:
    ◦ Konzultujte svůj plán s lékařem nebo specialistou na odvykání kouření. Můžete využít poradenské služby, skupinové terapie nebo online podpůrné skupiny. Odborníci vám mohou nabídnout i náhradní nikotinovou terapii nebo léky na předpis, které mohou zmírnit abstinenční příznaky.

  6. Použijte náhradní nikotinovou terapii (NRT):
    ◦ Nikotinové náplasti, žvýkačky, pastilky nebo inhalátory mohou pomoci zmírnit chuť na cigaretu a abstinenční příznaky. NRT může být účinnou podporou při odvykání kouření.

  7. Změňte své návyky:
    ◦ Identifikujte situace, ve kterých máte největší chuť kouřit, a najděte způsoby, jak je zvládat bez cigarety. Můžete například po jídle vyrazit na krátkou procházku místo toho, abyste si zapálili.

  8. Dbejte na zdravý životní styl:
    ◦ Zaměřte se na zdravou stravu, pravidelné cvičení a dostatek spánku. Zdravý životní styl může zlepšit vaše fyzické i psychické zdraví a usnadnit proces odvykání kouření.

  9. Připravte si odměny:
    ◦ Motivujte se odměnami za dosažení krátkodobých cílů. Každý týden bez cigarety si můžete dovolit malou odměnu, například návštěvu kina, nový knihu nebo oblíbenou pochoutku.

  10. Meditace a relaxační techniky:
    ◦ Techniky jako meditace, hluboké dýchání nebo jóga mohou pomoci snížit stres a úzkost, které často doprovázejí proces odvykání kouření.

Pamatujte, že odvykání kouření je proces, který vyžaduje čas a trpělivost. Pokud se vám nepodaří přestat napoprvé, nevzdávejte to a zkuste to znovu. Každý pokus vás přibližuje k úspěchu.

Kam se obrátit o pomoc?

Národní linka pro odvykání 800 350 000

Tato linka je bezplatná, funguje každý všední den pondělí – pátek mezi 10 – 18 hodinou.

https://www.chciodvykat.cz/ , https://www.bezcigaret.cz/

Společnost pro léčbu závislosti na tabáku

Ve více než 30-ti specializovaných centrech po celé České republice nabízí společnost bezplatnou odbornou pomoc při odvykání kouření https://www.slzt.cz/

Užitečné odkazy na organizace, které nabízejí pomoc při odvykání kouření

https://www.koureni-zabiji.cz/

Zajímavé odkazy a probíhající kampaně

Státní zdravotní ústav připravil u příležitosti Světového dne bez tabáku
kampaň Chytí i tebe #beznikotinu zaměřenou na žáky 2.stupně ZŠ a studentům SŠ.

Chytí i tebe? #BEZNIKOTINU – kampaň u příležitosti Světového dne bez tabáku

https://www.youtube.com/@Nenechseovladat